رویدادها

کتاب «آوای یک زندگی، گفت‌وگو با پری ملکی» نوشته توکا ملکی

1398/09/1

کتاب «آوای یک زندگی»، گفت‌وگویی است با پری ملکی، خواننده، سرپرست گروه موسیقی خُنیا و مدرس آواز درباره دوران کودکی و نوجوانی، چگونگی پرداختن به موسیقی، تجریبات و خاطرات او از کنسرت‌ها، تعلیم موسیقی و نگاهش به زندگی.


پری ملکی، بیش از سی سال است در عرصه موسیقی ایرانی فعالیت می‌کند. او به عنوان یکی از اولین زنان خواننده، پس از انقلاب اسلامی در معرفی موسیقی بانوان تلاش کرده و همت ورزیده است. با تشکیل گروه موسیقی خنیا در سال 1372 به عنوان یکی از فعال‌ترین گروه‌های موسیقی ایرانی شناخته شده و تاکنون به اتفاق این گروه کنسرت‌های بی‌شماری در ایران و دیگر کشورها اجرا کرده است.

کتاب «آوای یک زندگی» به کوشش توکا ملکی و توسط نشر هفت‌رنگ منتشر شده است.

توکا ملکی در مقدمه این کتاب می‌نویسد: «در روایت تاریخ هنر موسیقی حضور و تلاش بسیاری از زنان چندان که باید دیده نشده است. به کلامی دیگر در موسیقی ایرانی اساساً کمبود روایت‌های دقیق و مستند درباره همه موسیقیدان‌ها از زن و مرد وجود دارد. تاریخ شفاهی آن بخش گمشده پژوهش درباره موسیقی ایرانی است که می‌توانست – و می‌تواند – در ترسیم و نگارش تاریخ موسیقی این سرزمین نقش مهمی ایفا کند. پری ملکی به سبب مردمداری، سختکوشی و مداومت کاری‌اش این فرصت را داشته تا با خبرنگاران بسیاری به صحبت بنشیند. روابطش با اهل قلم خوب است و آن‌ها هم همیشه کارهایش را پی‌گرفته، اخبار برنامه‌هایش را منعکس کرده و بارها و بارها با او مصاحبه کرده‌اند. اما من تنها روزنامه‌نگاری بودم که این امکان را نیافتم تا با او گفت‌وگو کنم. دیگران چه خواهند گفت؟ چه کسی را دیده‌اید که با مادرش مصاحبه کرده و آن را چاپ کند؟ همیشه خودم را جای روزنامه‌نگاران دیگر می‌گذاشتم و فکر می‌کردم کاش این سؤال یا آن سؤال را از او می‌پرسیدند. یکی دو سال پیش فکر کردم بالاخره من هم باید مصاحبه‌ام را با پری ملکی انجام دهم، گیرم که حالا دیگر کمتر کار روزنامه‌نگاری می‌کنم. یک بار هم که شده باید جای آن روزنامه‌نگاران قرار بگیرم و سؤال‌هایی را که دوست دارم از او بپرسم. پس این گفت‌وگوی مفصل شکل گرفت. از آن‌جا که در کنار او زیسته‌ام و شاهد لحظه‌لحظه فعالیت‌های موسیقایی‌اش بوده‌ام و هم پری ملکیِ مادر و هم پری ملکیِ خواننده را می‌شناسم – یا فکر می‌کنم می‌شناسم – با جزییات و بی‌پرده‌پوشی از او پرسیدم و او جواب داد».

مراسم رونمایی این کتاب، روز جمعه اول آذر 98، با حضور هنرمندان و علاقهمندان در موزه موسیقی ایران برگزار شد.

عکس های مرتبط :